TANKS 2.0: multiplayer-spill med real-time fysikksimulering

I faget skulle vi lage et system med kompleks arkitektur, samt dokumentere strukturene. Vi endte opp med å lage "Tanks can't jump", en klone av det klassiske spillet Tanks som i sin tid lå på 123spill.no. Spillet inkluderte multiplayer via en server, en omfattende klientarkitektur for å håndtere grafikkobjekter, samt et forsøk på parallell simulering av fysikk. Dokumentasjonen av prosjektet ligger vedlagt under. En rask skumlesing av dette dokumentet viser fram arkitekturen på flere nivåer, og gir en omfattende beskrivelse av systemet.
Jeg likte dette faget veldig godt. Det å kunne dokumentere og vise fram kode på en forståelig måte gjør at man fortere kan være effektiv i prosjektet man hopper inn i. Det å ha disse kunnskapene er spesielt nyttig på et overordnet nivå, når systemene vokser i størrelse. Samtidig lærte vi hvilke arkitekturmønstre som har fungert gjentatte ganger gjennom historien, hvilke mønstre som har skapt problemer, hvordan mønstre har endret og utviklet seg med teknologien.
Android Emulator, Kotlin, Java, Firebase, Gradle, Socket.io, Express
Programvarearkitektur TDT4240
Rolle
Utvikler
NTNU Fag
31. des. 2018
Team størrelse
7